Copyright Bikepacking Hungary - Kalandbringás Sportegyesület 2020
Budapest, Hungary

info@bikepackinghungary.com

Torino-Nice Rally - avagy az első bikepacking túrám

Frissítve: 2019. márc 27.

Kevés bikepacking tapasztalattal nézelődtem 2016-ban az eseménynaptárakat, és szembejött a Torino-Nice Rally. Torino viszonylag közel van, az útvonal gyönyörű, és kihívásnak sem utolsó a maga ~17000 m szintemelkedésével ~700 km-en, így hát belevágtam a kalandba. A kijutás Budapestről szuper: Milánóba repültem fapados géppel, onnan vonattal mentem Torinóba (mindez könnyen logisztikázható, szuper a tömegközlekedés) ott éjszakáztam a verseny előtti este, majd másnap indultam.

A nevezés ingyenes a túrára, egy angol srác, James Olsen szervezi. (Fun fact: ő tervezte a Genesis Croix De Fer kerékpárt abban az időben, amikor még nem tudtak elhelyezni sehová egy szélesített kerekekkel szerelt, pakolható CX bringát, és emiatt hülyének nézték. - Szóval eléggé benne van a témában).

James a nevezési díj helyett különböző emléktárgyakkal szerez bevételt, (pl. felvarró, naptár stb.) amit felajánl egy barátja alapítványának. Óriási figura, aki az egészet szereteből csinálja. Azt hiszem 5€-t fizettem a felvarróért, és megkaptam azt egy személyes üzenettel -kézzel írva- és a túra végén még ingyen elvihettem egy pár WTB gumit. Ezt nem nyertem, vagy különdíjként kaptam, mind a ~150 résztvevő jogosult volt rá. Nem voltak díjak, érmek, csak ez a 'kis' tárgyi ajándék és maga a kaland. A 'nevezési díjért' cserébe az említetteken kívül egy tökéletesen kidolgozott .gpx fájl kapsz az útvonalról, egy Road Bookkal ami mindent ír: vízvételező helyek, boltok, bringa szervizek, szállások, kempingek, veszélyes szakaszok stb. Gyakorlatilag komolyabb túra tapasztalat nélkül egy megbízható térképes GPS-el bárki elindulhatna, a háttéranyag megbízható.

Az út maga ismeretlen volt számomra, ahogy a napi 2500-3000m szintemelkedés is egy 25 kg-ra pakolt acélgépen. Utóbbi nem okozott akkora problémát, szerencsére elég volt a kondim ehhez, de amit cserébe kaptam az egészen elképesztő volt. Előtte csak a TV-ben láttam olyan csúcsokat mint az Izoard, a Finsestre vagy az Agnel. Hatalmas megtérülés volt minden alkalommal, mikor 6-7 óra mászás után felértünk egy csúcsra, és megbontottam egy sört, vagy rituálé szerűen elfogyasztottam egy tonhal konzervet.

A túra nagyjából 70%-a halad murvás úton, a maradék meg aszfaltozott erdei utakon, vagy alsóbbrendű autó utakon. A murvás utak nem kavicsosak, mint itthon, hanem helyenként 15-20 cm-es kövekkel borított, így nagyon igénybe veszi a karjaid, a gumid, és a technikád. Erre nem készültem, küzdöttem is, de végül lehoztam nagy hiba nélkül, és sokat fejlődtem miatta.

A társaságról: ahogy írtam, ~150-en indutunk el. Az USA-tól Ausztráliáig rengeteg nemzet képviseltette magát. - Itt esett le nekem is, hogy ez a Bikepacking téma nagyon megy. A prímet ezen az eseményen az angolok és a hollandok vitték - megőrülnek az ilyen túrákért.

Szóval, a 150 induló egy közös rajt után egyénileg, saját tempóban, saját frissítéssel, saját pihenéssel ér végig a túrán, és tér be a végén a Nizzai Café du Cycliste kávézóba egy kötelező fotóra és egy kávéra. Az első nap leghosszabb emelkedője tetején összeálltam egy 4-5 fős brigáddal, akikkel végig is nyomtuk nagyjából közösen az egész túrát. Jó társaság volt, szuperül éreztem magam velük, és rengeteget tanultam tőlük erről a műfajról. Élveztük a kalandos szabadban alvást, a közös vacsorákat, sörözéseket, beszélgetéseket és a naphosszig tartó mászásokat a murvás utakon.

Összegezve mindenkinek ajánlom ezt az eseményt, aki szeretne az olasz-francia Alpok ezen szakaszán egyszer végigmenni, és belekóstolni egy kicsit a nemzetközi bikepacking világába.

Amit mindenképp ajánlok: - min. 40mm széles gumik alacsony nyomással (nagyon durva murvás szakaszok vannak, nem apró kavics) - ha kint akarsz éjszakázni, akkor olyan felszerelés ami 0 fok közelében jó. Ugyan szeptemberben ennél jobb idő van, igen, de van olyan szakasz, amikor nem tudsz lejönni 1500-2000 m alá, ott meg hideg van. - esőfelszerelés (kamásli, esőnadrág, esőkabát, vízálló táskák a bringán) - 6-7 nap a túrára. (vannak rövidítő útvonalak opcióként megadva, tehát nem kell annyira feszíteni, mi is levágtunk egy szakaszt az időjárás miatt) de összességében kell 6-7 nap, ha nem akarsz rohanni. Így is menni kell azért, de így jut idő pár selfire, meg sörre.