Beszámoló: Bohemia Divide 2019

Frissítve: júl 8

Nyár volt, hazaérkezve az Isztambuli szupertrippről a bikepacking.com eseménynaptárában "most azonnal menjünk a következőre" pánikhangulatban keresgéltem a megfelelő eseményt, mikor rátaláltam a Bohemia Divide-ra.

A Bohemia Divide útvonala - a térképen jól elbújik a 14.100 m szintemelkedés

Divide: olyan bikepacking esemény amely egy földrajzi egységet (leggyakrabban országot) szel át

Hamar kiderült az oldalukon, hogy már nem lehetséges nevezni, de gondoltam létezhet Cseh-Magyar bikepacking barátság, így írtam a szervezőnek egy emailt, hátha. Napon belül válaszolt, és megkaptam a zöld lámpát. Küldetés teljesítve, most már nyugodjál meg Marci, 2019-ben lesz még kalandod! Ezaz!

Startcsomag a trackerrel

Az eseményről aztán augusztusban hallottam ezt-azt a 5 Peaks 500 Cseh indulóitól:

- a nevezési létszámlimit - 90 fő

- a limit 5 perc alatt betelt nevezőkkel, akiknek a 90%-a helyi, cseh bringás

- a terep elég macerás lesz, sok benne a szint, a szervezők elmondása szerint 90-95% bringázható csak

- nem olyan nehéz, mint a 1000 miles (ez a Cseheknek valami önmarcangoló mountain bike-al folytatott extrém bikepacking-gyalogtúrája)

Ezek szép számok! A létszám limittől azt gondolom, hogy ez egy nagy presztízsű történés, a ténytől, hogy az 5 perc alatt betelnek a helyek, még inkább. A "90-95%-a bringázható" részre gondolva csak legyintek, és azt mondom mindenkinek, hogy "nincs nekem bajom azzal ha egy kicsit tolni kell." - később kiderül, hogy egy pici azért van.

Vasárnap reggel gyülekezünk a rajt előtt Vissy Brod festői malomházánál, mellettem harsong 4 srác akik hajnal 3-ig ittak a helyi kocsmában. Most is valami sligovicát kínálgatnak, nem fogadom el, inkább az acélparipát nyergelem. Felpakoltam a szokásos "Marci_bikepacking_többnapos_v23" verzióban a Deepspacet, 650b-n vagyunk 48 mm széles gumikkal, 1:1 áttétellel, jó lesz ez.

Csepel_Deepspace_Marci_bikepacking_többnapos_v23

Körülnézve gyanús, hogy monti versenyen vagyunk, de találni azért még pár 40 mm-es gravel gumit itt-ott. Nem vagyok egyedül! Jan, a főszervező tart két briefinget, egyet csehül meg egyet angolul. A cseh 30 perces az angol 2 perc. Biztos jó bonyolultak ezek a szláv nyelvek.

A briefingre nagyon figyeltem! :)

Dumálgatok egy amerikai sráccal, mondom neki, hogy magyar vagyok, azt mondja erre: - - "Huuuh, Magyar!? Belgrád szenzációs hely, imádok oda járni"

- "Igen, szuper, én is szeretem" - udvariasan visszatérek inkább a kerékpáromhoz

Elindulunk délben(!) a helyes kis városka főteréről és rögtön megmásszuk a legmeredekebb turistaösvényét, kb. 15% emelkedőn köves, gyökeres talajon kapaszkodunk libasorban.

A déli indulásról: Előnye, hogy nem kell korán kelni, előtte tök jól fel lehet készülni mindenre ami jön. Hátránya, hogy ezen a terepen kb. 70-80 km után ránk sötétedett, tehát komolyabb teljesítményhez itt éjszakázni kell.

Éjszakáztam, reggel 4-ig mentem mindenféle ösvényeken, köveken, lépcsőkön falvakban, városokból mezőkre és legelőkre. Erős lett az első nap, megálltam egy szimpatikus falu szimpatikus játszóterén egy szimpatikus faházban, és ledőltem aludni. Semmi matrac, csak a padra, ruhában, hálózsákban - így gyorsabb.

1. nap kész, 236 km 4200 m szintemelkedés. Fáradt voltam, de elégedett: nem volt különösebb gondom, jól ment, és a terep is váratlanul kíméletes volt. Aludtam 3 órát, 7-kor még hálózsákból integettem a mellettem éppen elguruló első női versenyzőnek, hazatelefonáltam egy gyorsat, a szembeszomszédtól kértem 2 flakon vodát, és már indultam is. Apropó, 2 falkon voda: Csehországban nincs ám ilyen luxus kékkútrendszer, mint nálunk! A-a, épp ellenkezőleg, ha véletlenül találsz is egyet akkor arra is kiírják, hogy nem ivóvíz. A hegyekben nincsenek gyakran források, a kis településeken ritkák a boltok és korán zárnak, úgyhogy egy teljesen váratlan helyzet állt elő: gondolkodni kellett a víz szerzésen.

A második nap aztán bemutatkozott ennek a versenynek az igazi énje.

"Hello Marcell - itt a Bohemia átkelés brékó-brékó: tényleg azt hitted, hogy 250-es napokat mentek majd? Hike-a-Bike komámmal találkoztál már?"

A Chko Brdy tájvédelmi körzet hegyeiben kíméletlen útvonalat tűztek ki nekünk a szervezők: fel-le hullámvasút nagyon technikás, fully MTB nélkül inkább nem tekerhető részeken. Nagy törés volt a tempóban, 6 óra alatt mentem szűk 50 km-t, sokat sétáltam, bevallom szitkozódtam is mindenfélét. Kicsit eléheztem, elszomjaztam, kezdődtek a mentális harcok, amiket egy kis falusi Coop készletének felzabálása közben kezdtem megvívni magammal a földön ülve. Megettem hát mindent is, benyomtam a "nemadomfel-t" a hangszórón és ráterheltem a pedálra, all is good.

Mentális harcok magas hőfokon izzottak, mikor vállon hordott kerékpárral, kezeimet bozótirtó macsétaként használva elértem egy újabb csúcsra valahol még Prága alatt. Ott találkoztam Pavellel, akinek a vezetékneve Boldogot jelent. És az is volt, annak ellenére, hogy hasmenés gyötörte, túl boldog is, mondom "kiezasrác, hogy ilyen erős". Beszélgettünk pár perce mikor befutott Matej, aki szintén jó csóka, gyorsan kapcsolódott. Hirtelen ez a szociális impulzus szuper jól jött, végül 3-an indultunk tovább, és újabb éjszakai túlórával, hajnal 2-ig mentünk egy előre lecsekkolt bivak helyre.

Imádom a bikepackingben azt, hogy ezek a találkozások általában megtörténnek, és át tudnak lendíteni egy-egy ilyen nehéz pillanaton is. Később a srácokkal beszéltünk erről őszintén, ők is bevallották, hogy marha szarul voltak néha, bár ezt jól leplezték.

4 óra volt az alvás penzum, ami nagyon jól esett, aztán reggel egy gyors 60 perces hike-a-bike fitneszórára mentem a Rip Gymbe, hogy elindítsam a napot. *A Rip az egyik leghíresebb hegyük, állítólag az államalapítójuk innen nézve Bohémiát határozta el, hogy ide fognak telepedni. Én meg azt, hogy bringával ide nem fogok visszajönni.

Deepspace magasan a Rip tetején, ahová vállon vittem fel

Együtt maradtunk a srácokkal egy darabig, de elköszöntem tőlük tízórainál, mert én pont nem akartam megállni.

Ez is egy zseniális bikepacking jelenség: nincs harag, nincs érzelem, bemondja mindenki, hogy "take care, see you man" aztán lehet, hogy sosem "see you ever again"

Prágától észak-északnyugatra gyönyörű erdős vidékeken jártunk, nagyon szép természetben vezették az útvonalat sűrű erdők, és festői völgyek között, amit még az egyre sűrűbben előforduló homokgödrök sem tudtak beárnyalni. Estem párat, mert ultra szerencsétlen vagyok homokban, viszont nagy előnye ennek, hogy puhára érkezem.

A tempómon nem sikerült javítani, maradt ez a bruttó 12-13 km/órás haladás ami a terep miatt és a fáradtság miatt véglegesedni látszott. Előjött a végül legnagyobb problémám is: az 1:1-es áttétel. Elszúrtam, ehhez a melóhoz valami kisebb puska kellett volna. Nagyon alacsony fordulaton, erőlködve mentem sokat, és ezt a térdeim, achilleseim nem szerették. Ezt a beszámolót 5 nappal a célba érés után írom, és most kezd összeállni a járásom. SzépvoltMarci! - remélem tanultok a hibámból, ha ilyen helyekre mentek, vigyetek pörgős, könnyű áttételt. A lehető legjobb dolgot választottam a nap végére: a srácokkal összeálltunk megint estére, ismét hajnal kettőig maradtunk túlórázni, és a Jested hotel tövében (egy lépcső alatt) bivakoltunk 1000 m magasan, zseniális kilátással az alattunk elterülő városok fényeire. Szuperül éreztem magam, bandáztunk, sztorizgattunk, és fagyos szélben állítottuk a bivak menedékeket. Még sötétben keltünk, és vegyes érzésekkel ültem nyeregbe az utolsó napon. Vegyes érzésekkel, mert az első nap szuper flow volt, a második megpróbáltatott, a harmadik nap elkápráztatott természeti szépségeivel, az utolsóra pedig úgy indultunk el, hogy tudtuk: szakadó eső lesz. Meg is jött. A Belgától idézve az utolsó nap minden vót: eső is vót, esés is vót, térdfájás is vót, közel 10 km tolás-cipelés is vót, defekt is vót, de feladás? Na, az nem vót! Vót viszont jó hangulatú sörözés, bandázás, szép tájak, és sikeres célba érés, a gondolataimba óvatosan belopakodó Öröm. Megcsináltuk. Egy újabb ország került a Divided Térképemre.

Bikepacking Hungary vélemény a Bohemia Divide-ról: Ha kihívásokat keresel, és nem riadsz meg egy kis kerékpáros sétától meredek hegyeken, akkor kifejezetten ajánljuk. Megismerteti Csehország, a vidék igazi arcát, gyönyörű, sokszínű természetét, szuper söreit és érdekes embereit. Köszi az olvasást! írta: Gangel Marcell 2019-10-01

740 km, 14.089m+ 54 óra 26 perc. Célba értem a Bohemia Divide-on 2019.09.25-én este 21.40-kor