top of page

5 Peaks 500 Roadbook // STAGE 4

Frissítve: 2020. júl. 8.

5 PEAKS 500 - Stage 4(Galyatető 258 km — Bánkút 373 km) Nagyjából 250 km és pár nyeregben töltött kellemes nap után következik a túra egyik technikás, kihívásokkal teli, gyönyörű része. Galyatetőről, a csekkponttól érdemes feltöltött kulacsokkal kulacsokkal, és teli hassal indulni, egy nehéz, frissítőpontokban szűkös szakasz vár majd ránk. Rögtön egy hosszabb gurulással kezdünk Galyatetőről lefelé, ahol bőven lesz idő megemészteni az elfogyasztott frissítőket. Először a Pásztó felé vezető országúton, majd 262 km-nél balra fordulva a Görgőbükki út szűk erdei aszfaltútján haladunk lefelé. Ezen a szakaszon több táborozási lehetőség is akad (262 km Bőgős-rét) valamint 268, 272, 277, 286 km-nél található esőbeállóknál. 277 km-nél keresztezi az útvonal a 24-es főutat, ahol nagyon figyeljetek! Ezzel véget is ér a könnyed kikapcsolódás, és kezdődik a negyedik szakasz!

A Mátra köves-sziklás útjain figyeljetek hova teszitek a kereket

A következő közel 20 km-en a Mátra már egy jóval őszintébb arcát mutatja. Babyheades, technikás energiavámpír lesz, de a kilátás bőven kárpótol majd a lelki és testi megrázkódtatásokért. A húzós út Várbükkig tart, onnan jön majd újból egy könnyebb pihentető aszfaltos veretés Recskig (310 km). A faluban található nagyobb bolt, pár kocsma, ideális töltőpont lehet. Recsket elhagyva az útvonal Szajla irányába halad a Strade Bianche után általunk csak Strada Rossaként emlegetett murvás úton. Szajláról egy egynyomos csapás ágazik ki jobbra Terpes irányába, ahonnan közúton haladunk majd tovább Bükkszék (320 km) felé. Viszonylag frekventált, fürdőhelyéről híres faluról van szó, ha esetleg szállást keresnél itt nem kizárt, hogy találsz is majd. Figyeljetek, mert közvetlenül az útvonal mellett ez az utolsó település a következő 100 km-en, és egyben az utolsó vízvételi lehetőség Bánkútig. A falut elhagyva végleg magunk mögött tudhatjuk a Mátra bérceit, és rögtön irányba is állunk a Bükk felé.

Mindenképp töltsetek fel frissítővel, a Bükkben hosszasan magatokra lesztek utalva

A következő 10 km dimbes- dombos kis forgalmú országúton halad, majd 330 km után balra Bátor irányába fordulunk, aztán pár száz méter után rögtön letérünk egy egykori hadi célt szolgáló murvás erdei útra. Na, ezeket szeretjük mi igazán, a következő 10 km igazi 'gravel heaven', minek végén egy jó patakátkelés fogja majd lemosni rólunk az út porát. Rögtön az átkelés után jön egy főút keresztezés is, ami előtt érdemes megállni és átgondolni, hogy van-e bennünk/nálunk elegendő energiatartalék, hiszen a következő 30 km-en 7-800m szintemelkedést tartogat a szakasz. Ha csak vízre vagy egy fröccsre van szükség elég lehet a főúton 2km-t dél felé gurulni a felnémeti pincesorig, de kicsit nagyobb kitérővel Egerben bármi beszerezhető.

A következő bivakolásra/sátrazásra ajánlott hely 348 km után a Guba-ház melletti rét. Igaz a háztól nem messze egy forrás is található, de ez augusztusban jó eséllyel ki lesz száradva, nem érdemes rá alapozni. A házat elhagyva 1 km múlva kell balra fordulni a Kálmán-hegyi útra. A 80-as években épült erdészeti út a legideálisabb a Bükk-fennsík megközelítéséhez. A kezdetben jó minőségű széles 'fireroad' 10 km megtétele után kezd kövesebbé válni, és szépen igazi murvás kaptatóvá lesz. Az első meredek köves szakasz (359 km-nél kitérő balra) után érdemes megpihenni a Bél-kő hegy tetején, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a Mátrára, a Vajdavár-vidékre, valamint az ország egyik legnagyobb felhagyott mészkőbányájára.

Gyönyörű kilátás a Bél-Kőtől (Kép forrása:mindenamieger.blogspot.com)

Az ezt követő 14 km köves rázós erdei utakon halad át az egyik kedvenc magyar vidékünkön. A fenyvesek és bükkösök közt kanyargó út elhalad a karsztfennsík több egyedülálló víznyelője (ún. töbre) mellett is. Ezek a füves gödrök akármennyire is vonzónak tűnnek, nem érdemes itt tábort verni, mivel itt júliusban is mértek már mínusz fokot több ízben is. Talán ez az egész túra egyetlen szakasza ahol nem javasoljuk a sátorállítást, a Bükki Nemzeti Park természeti értékei, és a helyi parkőrök szigorúsága miatt könnyen találhatjuk magunkat kellemetlen helyzetben.

Bükkösök között, jó minőségű kavicsúton haladunk majd Bánkút felé

372 km után érjük majd el a túra második legmagasabb pontját, a Felső-Borovnyák és a Bálvány közti nyerget, amiről letérve elérünk a szakasz végéhez, bánkúti Turustaházban található csekkpontra. A Turistaházban frissítővel, jó hangulattal, és opcionális (általatok intézenő) szállással várunk majd. Ha esetleg itt terveznétek egy kis szünetet, érdemes lehet a 956 m magas Bálvány hegy tetején álló kilátót meglátogatni, ahonnan optimális időjárási viszonyok esetén akár a Magas-Tátra is látható.

A túra 4. csekkpontja, a bánkúti turistaház. (Kép forrása: turistamagazin.hu)